Nieuwsfeed E-mail Johan Vandevelde op Facebook Johan Vandevelde op Goodreads Johan Vandevelde op LinkedIn Johan Vandevelde op Google+ Johan Vandevelde op Pinterest
Zondag, 20 augustus 2017
Nog meer recensies


Nachtwild Bloedlijn Levensgif Het Cupidocomplot Jaspers vlinders Robin Roover Robin Roover 2 Elfenblauw Elfenblauw 2 Elfenblauw 3 Elfenblauw 4 Gruwelhotel De Tijdspoort Het Kronosproject NHL1 NHL2 NHL3 Toxine
Recensies

coverDe demonen van Dalca: Nachtwild

De Leeswelp

Maikels tienerleventje wordt ruw verstoord door een aantal vreemde gebeurtenissen. Een klasgenoot verdwijnt en wordt dood en verminkt teruggevonden. Jongeren in Brussel zijn opeens massaal verslaafd aan een nieuw computerspel. Dan is er ook nog de nieuwe geschiedenisleraar met zijn voorkeur voor morbide verhalen en legenden. En hoe zit het met Joanna, Maikels nieuwe, mysterieuze klasgenote?

Maikel en zijn vrienden, Siebe en Naïm, besluiten om op onderzoek uit te gaan. Maar dan verdwijnt ook Siebe en wordt Naïm ontvoerd. Maikel vindt zijn vrienden terug, maar stuit op een waarheid die vreselijker is dan hij ooit had kunnen vermoeden: een netwerk van vampiers heeft Brussel in zijn greep. Samen met Joanna en haar vader, die vampierjagers blijken te zijn, binden Maikel en zijn vrienden de strijd aan. Hierbij ontdekt Maikel dat hij over onbekende krachten beschikt. Langzaam maar zeker komt hij achter de schokkende waarheid. Nachtwild neemt de lezer mee op een ontdekkingstocht door Brussel, de stad die niet slechts de achtergrond, maar eerder het kloppende hart van het verhaal vormt. De visuele stijl van Johan Vandevelde en Bart Vermeer zorgt ervoor dat de lezer de stad bijna kan ruiken en proeven, met gedetailleerde, beeldende beschrijvingen en de Brusselse metro als middelpunt en onderbuik van de stad, waar de eindstrijd met de vampiers uitgevochten moet worden. Een uitstekende setting waarin het verhaal en de ontknoping goed tot zijn recht komt. Het gebruik van Franse en typisch Brusselse uitdrukkingen (met uitleg in het Nederlands) draagt eveneens bij aan de authenticiteit.

Nachtwild is een echte pageturner met veel actie, onverwachte ontwikkelingen en wendingen waardoor de vaart er goed in blijft. Vandevelde en Vermeer weten de spanningsboog goed op te bouwen en tot het einde toe vast te houden. Ook deinzen ze niet terug voor een rauwe schrijfstijl. Personages worden niet gespaard en het boek bevat de nodige bloederige scènes. Sommige van deze scènes zijn duidelijk met een dikke knipoog geschreven, zodat er zeker ook humor in Nachtwild zit. Het rauwe realisme van de schrijvers complementeert de magische elementen van het boek en levert een spannend en evenwichtig verhaal op.

Het is de schrijvers dan ook vergeven dat ze de personages, met uitzondering van Maikel, niet heel erg uitdiepen. De tegenstelling tussen de gedetailleerde, visuele beschrijving van Brussel als setting en de minimalistische karakterbeschrijvingen is wel opvallend.

Het enigszins open einde verraadt dat de schrijvers ruimte openlaten voor een eventueel vervolg. De samenwerking tussen Vandevelde en Vermeer smaakt alvast naar meer. In een tijd waarin de lezer wordt overspoeld met weeïge young adult-vampierverhalen is Nachtwild een heerlijk rauwe tegenhanger waarin vampirisme nu eens niet wordt geromantiseerd. Voor lezers die lekker willen gruwelen is Nachtwild dan ook een absolute must.

Nancy du Pré
15/09/2013
www.deleeswelp.be

Geen leven zonder boeken

Vampiers maken deel uit van het echte leven

Brussel is in de greep van een aantal vreemde moorden. Ook op de school van Maikel gebeuren vreemde dingen. Wie is dat donkerharige meisje dat zich afzijdig houdt van de andere klasgenoten, en waarom voelt Maikel zich op zo’n vreemde manier tot haar aangetrokken?

En wat heeft de nieuwe leraar geschiedenis te verbergen? Hij vertelt niets anders dan gruwelverhalen uit de 19e eeuw…

Joanna, de nieuwe wat vreemde klasgenoot, vertelt de leraar geschiedenis dat ze vampiers kan ruiken. Ze is er net als de leraar, vast van overtuigd is dat ze echt bestaan.

Als Dries, een niet al ter populaire klasgenoot, plots niet meer op school verschijnt na het spelen van een computerspel, zijn de poppen helemaal aan het dansen. Maikel en zijn vrienden gaan op onderzoek uit.

Wanneer Maikels vriend Naïm ook verdwijnt na een avondje film, op weg naar huis, moet Maikel alles op alles zetten. Maikel ontdekt bij de bioscoop waar ze net uitkwamen, dat er een vreemde witte bestelbus erg snel wegrijdt. Die besluit hij te volgen. Zo komt hij in een loods terecht, waar wel een fuif aan de gang lijkt. De fuifgangers zien bleek en gedragen zich vreemd. Maikel wordt vreemde dingen in zijn lichaam gewaar, en hoe komt het dat hij de rijdende bestelbus al rennend kon bijhouden?

Maikel komt er achter dat de metro van Brussel stikt van de vampiers. Geen vampiers zoals we ze uit de strips van Merho, of in de boeken van Paul van Loon, die een jongere doelgroep aanspreken.
Vermeer en Vandevelde weten hun doelpubliek goed te bespelen. Hun vampiers zijn door en door slecht, zonder een humoristisch kantje. Ze worden geleid door een Meestervampier, van wie niemand weet wie hij is.

Samen met auteur Bart Vermeer trekt Johan Vandevelde alle registers open voor “Nachtwild”. Dit magisch-realistische verhaal is weer een bewijs dat Johan Vandevelde heel veel genres beheerst.

“Nachtwild” is een vlotlezend, spannend verhaal. Vandevelde en Vermeer laten voldoende suggestie over voor de lezer, zodat hij zelf een beeld kan vormen van ruimtes, situaties en hoe personages eruitzien. Joanna heeft bijvoorbeeld alleen donkere ogen en lang zwart haar. De lezer krijgt wel mee dat ze er Gothic uitziet. Maar verder blijven uitvoerige beschrijvingen, waaraan ander werk weleens aan kracht verloor, achterwege.

Ook nu zijn de jongens van Vandevelde mensen die hun gevoelens durven te uiten. Maikel woont bij zijn grootouders, van wie hij zielsveel houdt. Zijn ouders kent hij niet. “Nachtwild” heeft op de voorkant een rode vlek, waarin in een wit lettertype het woord “Dalca”, de familienaam van Maikel, staat. Dit kan wijst erop dat het verhaal over Maikel en zijn vrienden nog niet is afgelopen. We komen in “Nachtwild” wel meer te weten over zijn ouders, wie ze waren, en waarom Maikel zich soms zo vreemd voelt.

“Twaalf jaar zijn” is weleens de leeftijd waarop ouders hun kinderen wat losser laten. We zien dit ook terugkomen in “Nachtwild”. Maikel is twaalf, en hij weet eigenlijk niets over zijn ouders.  Zijn grootouders hebben hem altijd gezegd dat ze dood zijn.  Zijn grootouders vinden het nu tijd om hem meer over zijn ouders te vertellen.  Maikel heeft intussen ook een fijne band met Joanna, waarmee hij meer deelt dan alleen een klaslokaal. Samen jagen ze op vampiers, en zijn ze halfbloeden. Ze krijgen bij hun strijd de hulp van Victor, Joanna’s vader, die eveneens vampierjager is.

Bij het uit de doeken doen van Maikels familiebanden zou de lezer pen en papier in aanslag moeten kunnen houden om helemaal mee te komen. Er zijn gewone stervelingen in zijn familie, maar ook volbloed-vampiers, en halfbloeden die geboren worden en wraak willen. Ik laat u ze van harte zelf ontwarren, deze knopen. Anderzijds zijn die familiebanden een fijn alibi voor een even sterk Dalca-vervolg.

Pluizer

Maikel is een gewone schooljongen die bij zijn opa en oma woont. In Brussel vallen er opvallend veel doden de laatste tijd. Wanneer ook een van zijn beste vrienden ontvoerd wordt, zet Maikel de achtervolging in en komt zo terecht in de wereld van de vampieren. Vanaf dan verandert zijn leven totaal en komt hij beetje bij beetje te weten wie hij is en wie zijn ouders echt waren.

Het is ongelooflijk hoe het boek je meeneemt naar de wereld van de vampieren. Dankzij het realistische Brussel waar het verhaal zich afspeelt en de sporadische toevoeging van feiten uit de geschiedenis lijkt alles heel geloofwaardig. Je wordt meegesleurd in de rollercoaster van avonturen, die Maikel beleeft. Je zou willen dat je sneller kon lezen. Heel mooi is hoe de vriendschappen tussen de jongeren wordt beschreven, hoe de volwassenen hen proberen te beschermen, maar hoe zij toch hun eigen weg moeten zoeken. Kortom, een heel knap geschreven boek dat boeit van begin tot einde en iedereen weer in vampieren doet geloven.

Annelies Verbist
www.linc-vzw.be

Pluizuit

Maikel en zijn vrienden worden geconfronteerd met enkele vreemde gebeurtenissen; een leerling verdwijnt en wordt later dood teruggevonden; er is een nieuwe leerkracht geschiedenis, maar hij vertelt gruwelijke verhalen en het lokaal is altijd verduisterd. En dan is er dat rare computerspelletje waar iedereen aan verslaafd geraakt. Er verschijnt ook een mysterieus meisje op school dat zich vreemd gedraagt. Binnen de kortste keren raken Maikel en zijn vrienden verwikkeld in een levensgevaarlijk gevecht met vreemde, bovennatuurlijke wezens.

Dit vampierverhaal speelt zich af in Brussel. Het komt wat traag op gang en de lezer blijft wat in het ongewisse over de richting waarnaar het verhaal wil uitgaan. Eenmaal de strijd dan in volle hevigheid losbarst, komt er ook meer vaart in het verhaal. De jongeren worden herkenbaar beschreven en gedragen zich in eerste instantie eerder als een groepje hangjongeren zoals er zovele zijn. Maar al gauw blijkt dat ze achterna gezeten worden en vooral Maikel blijkt het doelwit te zijn. Zelf heeft hij er nog geen besef van, maar dat wordt hem snel duidelijk gemaakt en het verandert zijn leven drastisch.

Het verhaal leest vlot en de dialogen komen heel naturel over. Toch heeft de lezer hier en daar een déjà-vu gevoel en lijken enkele elementen uit andere verhalen te zijn overgewaaid. Het slot van het verhaal maakt duidelijk dat er een vervolg komt. Waarschijnlijk een variatie op het thema. De lezer kent nu de verschillende personages en hun mogelijkheden waardoor het volgende deel sneller op gang zal kunnen komen. Vlot leesbare en aangename lectuur ter ontspanning zonder diepere bedoelingen.

Pol Van Damme
05/2013
www.pluizuit.be

NBD/Biblion

In Brussel zijn verdwijningen, ontvoering en moord aan de orde van de dag. De 13-jarige Maikel Dalca is van Roemeense afkomst en zonder ouders. Hij verblijft bij zijn grootouders van moeders zijde. Zijn schoolkameraden Naim, Siebe, Dries en het Gothic-meisje Joanna zijn, zoals veel jongeren, verslingerd aan akelige computergames. Als Dries vermoord wordt gevonden en op school een toch wel vreemde geschiedenisleraar met griezelverhalen opduikt, brengt dat de vrienden in contact met raadselachtige familieverhoudingen en vreemde bloeddorstige wezens. Het zijn onsterfelijke vampiers, strigoi, bekend uit de Roemeens mythologie. Pogingen om de angstaanjagende vijanden te verslaan kan leiden tot een onverwachte en dramatische afloop van het verhaal. De tekst bevat veel jongerentaal, verwijzingen naar jongerencultuur in sociale media en nogal wat moeilijke woorden, waaronder Franse ('fils de pute' en 'putain de bordel'). De lezers zullen wellicht soms twijfelen of dit wel allemaal echt kan gebeuren, of dat er iets anders aan de hand is. De auteur is bekend van zijn serie 'Elfenblauw'. Vanaf ca. 13 jaar.

Jos Weinberg
06/2013
NBD/Biblion

NBD/Biblion

In Brussel verdwijnen burgers en worden meer moorden gepleegd dan ooit. Als ook een klasgenoot van hen wordt vermoord, gaan brugklassers Maikel en zijn vrienden op onderzoek. Samen met het nieuwe meisje Joanna ontdekken zij dat een clan vampiers achter het geweld zit. Tijdens de jacht komen krachten bij Maikel vrij die hem in staat stellen de bloedige strijd aan te gaan. Maar waar komen die krachten vandaan? Wie was zijn vader? En waar is de meestervampier om wie alles draait? Eerste deel van een trilogie waarin de vampier met alle bekende ingrediënten als de houten staak, het bloed zuigen etc. langskomen in een verhaal dat zeer gewelddadig verloopt en waarin veel dodelijke gevechten worden beslecht. De doelgroep zal weinig moeite hebben om zich te identificeren met de hoofdpersonen. Het verhaal is spannend, het taalgebruik niet moeilijk en gericht op de doelgroep, maar het verhaal verloopt wel wat voorspelbaar. Open eind naar het tweede deel waarin Maikel op zoek gaat naar zijn vader die hij dood waande. Vanaf ca. 12 jaar.

Mac Steenaart
NBD/Biblion
Ontwerp: Johan Vandevelde - Scripting: Pieter De Plukker   © 2002-2017